wtorek, 16 lipca 2019

Ulubione ciasto drożdżowe

Na stole upieczone ciasto z kawą.
Pamiętam z dzieciństwa wypieki mojej  Mamy. Pamiętam  ciasta drożdżowe, wysoko  rosnące , jak puszyste  pierzyny, baby wielkanocne, makowce, czy przepyszne serniki. Piekła po mistrzowsku, choć teraz wiem, że nigdy nie piekła i nie robiła i nie  stroiła tortów.  Ale też nie miała sprzętów kuchennych, dostępnych dzisiaj.Piekła za to wyśmienity chleb, bo takie wtedy były  czasy, ze piec trzeba było samemu. Ciasta drożdżowe piekła  przeważnie z leśnymi jagodami , rabarbarem, śliwkami lub jabłkami Robiła też  przepyszną kiełbasę. Smak tej wędliny, w Jej wykonaniu pamiętam do dziś, bo nigdy takiej pysznej i smakowitej, pachnącej przyprawami swojskiej kiełbaski, nie jadłam. Nigdy i nigdzie, choć trafiało  mi się jeść kiełbaski swojej roboty. Mój brat chyba też zapamiętał   aromaty tej wędliny, bo kiedy chce mnie zwabić do siebie na święta, to dzwoni  i mówi, przyjedż  wcześniej, to zrobimy   kiełbaskę naszej Mamy. I jadę.  Mama miała  talent kulinarny  niemal doskonały.Ja nigdy  Jej w tym nie dorównam, bo choć  zabrałam ze sobą trochę talentów, przychodząc  na ten świat, to o talencie kulinarnym najwyrażniej zapomniałam. Ale jakoś dałam radę   piec i gotować dla swojej rodziny, a oni   moje potrawy zajadali i nigdy... jakoś nie narzekali na ich jakość.  Ale muszę powiedzieć, ze dużym wsparciem w tych czynnościach, była dla mnie Mama. Od Niej się wiele nauczyłam, choć niekoniecznie w domu rodzinnym , bo tam właśnie przez całą młodość mnie nie było. Wiadomo...,  pobierałam nauki przebywając   w szkołach i nie było okazji nauczyć się. A teraz, ostatnio ciasta piekłam  na Wielkanoc.  A chce się coś słodkiego  do codziennie pijanej kawy. Więc postanowiłam  upiec  ciasto drożdżowe.   Znalazłam w markecie śliwki.  To były  renklody, chyba hiszpańskie. Takie trochę inne niż nasze, ale  w moim cieście  spisały się dobrze. Postanowiłam też  wypróbować przepis  z internetu. Jest wyśmienity. Ciasto puszyste, dobrze wyrośnięte , smaczne. Jutro poczęstuję sąsiadkę, gdy rano przyjdzie do mnie  na kawę. A przepis na to ciasto   znależć można tu: https://aniagotuje.pl/przepis/ciasto-drozdzowe-z-rabarbarem-i-kruszonka


Wszystkie składniki   w misce
Ciasto już wyrobione
Rośnie

Sliwki i kruszonka  już przygotowane. Pozostało  ukończenie pracy  nad ciastem i... do piekarnika.
Już w piekarniku
Po upieczeniu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz